به روز شده: پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 630 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 11×
آغاز طرح های واکسیناسیون علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در چهارمحال و بختیاری
۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۸:۱۷
شناسه : 856
بازدید 92
4

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری از آغاز طرح‌های واکسیناسیون بیماری‌های شاربن و آبله، هاری و بروسلوز در استان خبر داد. به گزارش ایسنا – منطقه چهارمحال و بختیاری – عبدالمحمد نجاتی اظهار کرد: طرح های مایه کوبی آبله و شاربن گوسفند و بز، هاری و تب مالت بره و بزغاله در سراسر استان با […]

ارسال توسط :
پ
پ

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری از آغاز طرح‌های واکسیناسیون بیماری‌های شاربن و آبله، هاری و بروسلوز در استان خبر داد.

به گزارش ایسنا – منطقه چهارمحال و بختیاری – عبدالمحمد نجاتی اظهار کرد: طرح های مایه کوبی آبله و شاربن گوسفند و بز، هاری و تب مالت بره و بزغاله در سراسر استان با استفاده از توان بخش دولتی و غیر دولتی از اوایل تیرماه آغاز شد و تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در این طرح پیش‌بینی می‌شود حدود ۲ میلیون ۴۶۰ هزار راس گوسفند و بز علیه آبله و شارین، ۴۳۱ هزار و ۵۰۰ راس علیه بروسلوز ( تب مالت ) و تعداد ۱۲ هزار قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شود.

نجاتی گفت: طرح واکسیناسیون عمومی تب برفکی گاو، گوسفند و بز که از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شده بود با آمار عملکرد واکسیناسیون ۴۶ هزار و نه راس گاو و گوساله و ۹۳۳ هزار و ۳۹۶ راس گوسفند و بز به پایان رسیده است.

وی از دامداران خواست در طرح های واکسیناسیونی که انجام می شود با اکیپ های واکسیناتور همکاری لازم را داشته باشند.

بیماری آبله گوسفند و بز دو بیماری جدا هستند. آبله از جمله بیماری های ویروسی فوق العاده مسری در بین جمعیت گوسفند و بز است که در جمعیت دامی واکسینه نشده تا ۷۵ درصد واگیری دارد. و بیماری شاربن (سیاه زخم ) نیز بیماری مشترک بین انسان و دام است که عامل بیماری در خاک و محیط زیست وجود داشته و از آن طریق به بدن دام ها یا انسان منتقل می شود. همچنین بیماری هاری یک بیماری مشترک بین انسان و دام می باشد که غیر قابل درمان ولی در عین حال به راحتی قابل پیشگیری است. بیماری بروسلوز نیز بیماری مشترک بین انسان و دام است که در حیسوانات بیشتر با سقط جنین همراه است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.